Med Andra Ögon

Igår kollade jag på programet "med andra ögon" som gick på svt. Det handlade om att en vanlig dansk, med blåa ögon och blond, skulle omvandlas till en invandrare. Han blev sminkad, fick linser och fick även en specialgjord näsa som gjorde att han såg ut som en helt annan person. Han umgicks med en kille som var invandrare och lärde sig hur man "pratade" och liknande för att kunna leva sig in i rollen extra mycket. Till slut skulle dansken testa alla normala grejer som han gjorde, och se om han blev bemött på ett annorlunda sätt bara för han såg annorlunda ut, vilket självklart hände, han fick inte lägenheter som han annars fick när han var dansk och folk såg helt annorlunda på han än i vanliga fall, allt detta pågrund av hans utseende, men egentligen var han ju exakt samma person.

Det här programet fick mig att tänka väldigt mycket på hur folk kan dömma människor pga ett visst utseende, tänk dig själv om just du hade haft ett utländskt utseende? Det hade ändå varit du som fanns där på insidan, bara att du har en annan hudfärg? Skulle du se annorlunda på dina vänner bara för dem hade annan hudfärg eller liknande? Jag tycker verkligen progamet var sjukt bra och alla som har fördommar borde se programet, utan tvekan.

Kände att jag behövde skriva av mig det här, för anser samtidigt att det är en viktig sak här i Sverige att tänka på.



Kommentarer
Postat av: Angelica

Två tävlingar i bloggen! :-) Vinn bland annat en upplevelse - ansiktsbehandling, massage eller en whiskeyprovning? :-) I andra tävlingen kan du vinna en låda bars och en låda dryck från Reztart! :-)

2010-11-28 @ 15:59:15
URL: http://angeliiicaaaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!